• Szerző képeCsudaVet

Tények és tévhitek a macska oltásról

Frissítve: 2023. márc. 7.

Tévhit: A benti macskáknak nincs szüksége oltásokra.

Macska oltás - CsudaVet

A macskáknak számos fertőző betegsége van és sok ezek közül anélkül is fertőzést okozhat, hogy a macska másik macskával érintkezne. Ezeket a kórokozókat ragályfogó tárgyakkal, például a cipőnkön vagy ruhánkon is hazahurcolhatjuk.

A macskák fertőző bélgyulladása például nagyon sokáig életben marad a környezetben, szinte kiírthatatlan. Ráadásul fiatal állatok esetében halálos kimenetelű lehet, de felnőtt állatokban is sokszor súlyos lefolyású. A többféle vírus okozta macskanátha légúti tüneteket, gennyes kötőhártyagyulladást okoz, elhanyagolása ill. kölyök macskák esetében súlyos lefolyású lehet.

Ezen betegségek ellen hatékony védelmet nyújt a macskák kombinált oltása, így a csak bent tartott cicánkat biztonságban tudhatjuk a kintről behurcolt kórokozókkal szemben.

Tévhit: A macskák számára felesleges a veszettség elleni oltás.

Habár a macskák számára Magyarországon nem írja elő jogszabály a kötelező veszettségoltást, mindenképpen érdemes beadatni benti és kinti cicáknak egyaránt. Európában a háziállatok között a veszettség elsődleges terjesztője ugyanis nem a kutya, hanem a macska, részben a jellemzően “szabadabb” életmódjuk, részben a kötelező vakcinázás hiánya miatt.

A kinti vagy kijáró macskák interakciói más állatokkal ellenőrizhetetlenek, jellemzően sok féle vadállattal és más macskákkal is találkoznak. Ezek a találkozók nem ritkán a testnedvek (vér, nyál) cseréjével járnak, például kisebb harapások, verekedések formájában, ezzel fokozott fertőzésforrást jelentve. Amennyiben a kinti kedvenc veszettségre utaló tüneteket produkál és nincs beoltva, a hatósági állatorvos elrendelheti a macska hatósági karanténját vagy akár elpusztítását is!

Benti macskák esetében gyakrabban fordul elő veszettségpánik, mint gondolnánk: nyaranta például a betévedő denevérek több, szinte komikusan induló helyzetet is drámaivá változtathatnak, ha a benti cica érintkezik velük (például megpróbálja őket levadászni). Ha a macskánkat egy ilyen véletlenül betévedt vadállat harapja meg vagy épp a cica kapja el őt, a fentihez hasonló, nehéz helyzetbe kerülünk: rengeteg plusz feltételnek kell megfelelnünk a hatósági karantén ideje alatt és veszélybe kerülhet a cicánk.

Tévhit: Az oltások a macskáknál daganatos betegséget okoznak.

Valóban létezik egy FISS (feline injection site sarcoma) elnevezésű daganattípus, ami jellemzően az injekciók beadási helyén alakulhat ki. Ez a fajta daganattípus azonban csak bizonyos fajta injekcióknál fordul elő és ezeknél is csak elenyésző számban.

Jelenlegi tudásunk szerint a vakcinázásnak semmivel sem nagyobb a kockázata ebből a szempontból, mint bármilyen injekcióban beadott gyógyszeres kezelésnek.

Azt, hogy pontosan miért alakul ki a FISS a macskák egy (elenyésző!) részénél és van-e esetleg ennek a jelenségnek genetikai háttere, ma még nem tudjuk, de a vizsgálatok már zajlanak ebben a témában.

Tévhit: Az oltás csak a beoltott macskákat védi meg.

Az oltás nem csak a beoltott macskát védi meg, hanem a vele érintkező macskákat is megvédi, hiszen az oltott, védettséget szerző macska nem hordozza és nem is üríti a fertőzőképes vírust. Ennek kimagaslóan magas szerepe van a nagy ragályozóképességű vírusok, mint a fertőző bélgyulladás, a calicivírus, a herpeszvírus, a macskák chlamydia vírusa és a halálos kimenetelű, gyógyíthatatlan macskaleukémia (FeLV) megfékezésében. Az adott területen élő (benti cicák esetében az egy légtérben tartózkodók, kijárós cicák esetében a közös területen élők) macskák megbetegedéseinek száma jelentősen csökkenthető az átoltottság növelésével.

Tévhit: A macskák minden fertőző betegsége ellen védenek az oltások, így biztonságos kiengedni őket.

Habár a legtöbb fertőző betegség ellen létezik védőoltás, bizonyos betegségek ellen a mai napig nem elérhető igazán hatékony vakcina. Ilyen a macskák fertőző hashártyagyulladása (FIP), amelyet a corona vírus mutációja hoz létre, macskák egymás között testnedvekkel ill. ürülékükkel is terjesztik, de ragályfogó tárgyakkal is fertőz. A fiatal, az idős és a legyengült állatok esetében jellemzően heveny tünetekkel jelentkezik, az egyébként egészséges állatok esetében tünetei enyhébbek és nehezebb felismerni a betegséget, amely nehezíti a megfelelő kezelés megkezdését.

A FIP csak egyetlen ok a sok közül, amiért érdemes átgondolnunk, valóban kiengedjük-e a macskánkat egyedül csavarogni.

Ha hasznos volt, amit olvastál, de vannak még kérdéseid, akkor kövess minket a Facebook oldalunkon, ahol számíthatsz rá, hogy érkezni fognak még hasonló tartalmak kutya, macska és egzotikus emlősök kapcsán egyaránt! Ha tovább olvasnál macska oltásokról, akkor ajánljuk átfogó cikkünket a témában, ide kattintva pedig körülnézhetsz nálunk, a CsudaVet Állatorvosi Rendelőben legalább virtuálisan, amíg nem találkozunk személyesen!

Pro tipp: a hírlevelünkre feliratkozással az első oltásotokból 10%-os kedvezményre vagy jogosult - csak kattints ERRE a linkre és már küldjük is a kedvezmény! :)

2 723 megtekintés1 hozzászólás

Friss bejegyzések